Thursday 13 October 2011

Kasih Se0rang Nenek

ni aku nk cerita tentang kisah benar apa yg aku lihat setiap hari di sekolah | mmg benarlah org kata, kasih sayang si nenek terhadap seorang cucu seolah-olah melebihi kasih sayangnye terhadap anak-anaknye sendiri | dalam setiap keluarga, pasti akan mengalami situasi ini, apabila si nenek @ si atuk menyayangi seorang cucu melebihi cucu2nya yg lain | biasanye cucu yang sulung @ cucu yg rapat dan tinggal bersama dengan mereka yang paling disayangi | cuba lihat di sekeliling kita, betul x fenomena ni wujud?? |
ok, kisah aku ni.....mengisahkan tentang seorang nenek dan seorang cucu | di mana aku lihat fenomena ni setiap hari | setiap pagi, dalam jam 0720, apabila aku di dalam 
bilik guru, aku akan lihat 2 org  (cucu dan nenek) berpimpin tangan menuju ke kelas si cucu | aku kira si cucu (aku panggil si cucu la ye, sbb aku xtau plak nama dia..huhu) darjah 3 | selepas menghantar cucu ke kelas, si nenek (pun aku xtau nama dia) pun pulang ke rumah | apa yg aku tau, mereka ke sekolah berjalan kaki, kira2 5-7 minit perjalanan | apabila tiba waktu rehat, aku lihat si nenek ni da setia menunggu si cucu keluar kelas | dengan membawa bekal makanan dan minuman utk si cucu | si nenek pasti akan tiba awal 5 minit sebelum waktu rehat | waktu rehat kol 1020 | mereka rehat di hadapan bilik guru (ada sebuah kerusi kat ctu)| betul2 di hadapan aku | jadi, setiap hari klu xde kelas, aku mesti melihat kemesraan mereka |  selepas habis rehat, si nenek akan menghantar si cucu ke kelas semula dan pulang ke rumah | x lama kemudian, si nenek mesti akan muncul semula sekitar 1.10 tengahari | untuk menjemput si cucu pulang dari sekolah | 

setiap hari aku akan disajikan dengan "drama" yang sama | betapa setianya si nenek melayan dan menyayangi si cucu | dan saat2 aku menyaksikan "drama" ni, aku mesti rase betapa bertuahnye si cucu ni | ada si nenek yang sangat mengambil berat dan menyayangi dirinya |  dan aku sentiasa berdoa, supaya si cucu sentiasa menghormati dan tidak melupakan jasa si nenek yang sanggup berkorban utk dirinya | si nenek yang tidak lagi kuat dan tua sanggup mengorbankan dirinya dan berjalan jauh semata-mata untuk si cucu kesayangannye | tiada apa yang dapat membalas jasa si nenek ni | melainkan si cucu sentiasa mendoakan si nenek dan sentiasa menyayangi si nenek | kasih sayang si nenek walaupun x sama macam kasih sayang ibu dan ayah tetapi ia tetap utuh dan murni | 

selalu juga terlintas di benak aku | kalau la aku masih ada nenek, pasti aku akan di manjakan cam 2 jgak | hehehe | sbb aku cucu sulung nenek (sebelah mak) dan aku mmg sgt2 mnja dan rapat dengan arwah nenek sejak lahir lagi |tp xde la sampai datang sekolah k..hohoho | terimbau semula kenangan bersama arwah nenek yang sangat menyayangi diri aku | dan sanggup berkorban apa saja untuk aku | mengalahkan anaknye sendiri | walaupun dijentik, pasti arwah nenek aku akan marah kat org yg menjentik aku 2 walaupun yg menjentik aku 2 mak aku sendiri | hehehe | sampai tahap cam 2 sekali arwah nenek menjaga dan menyayangi aku | tapi, itu 6 tahun dulu.......| sekarang, aku terpaksa meneruskan hidup tanpa kasih sayang arwah nenek yang nyata | tp pape pun, aku tau, arwah nenek menyayangi aku sampai ke akhir hayat dia | aku sentiasa mendoakan kesejahteraan dia di sana | Al-fatihah~~

walaupun kasih sayang ibu dan ayah adalah kasih sayang yg sejati, tetapi kasih sayang datuk dan nenek jgak x kalah | mereka akan menyayangi cucu-cucunya seikhlas hati selagi hayat mereka masih ada | oleh itu, sayangilah kedua ibu bapa kita dan janganlah membezakan kasih sayang kita terhadap datuk dan nenek kita | kerana kasih sayang mereka inilah yang membawa kebahgiaan dan membuatkan hidup kita berjaya di masa hadapan | kasih sayang mereka inilah juga yang sentiasa diiringi oleh doa untuk kita siang dan malam |

SAYA SAYANG MAK, ABAH, NENEK DAN DATUK SAYA!! ^.^

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...