Sunday 25 September 2011

kesaBAran Yang terHad

hari ni adalah hari cuti /  disebabkan cuti,aku mengambil kesempatan g CC Terumbu Karang utk mengisi borang MARA / kat rumah internet slow, jd lambat la prosesnye, 2 sbb g CC / sampai d CC aku pun mengambil tempat kat PC 8 / dgn komfidennye aku bukak laman web MARA / bukak borang permohonan / n isi la apa yg dikehendaki / tetiba... tgh2 isi 2, page loading, n save.. / pas2 terus keluar / maka terkeluar la paparan "Terima Kasih kerana mengemas kini maklumat anda. anda masih mempunyai 2 kali peluang utk mengemas kini maklumat anda / pergh !! rase mcm bengang je...bila masa lak aku save benda alah ni... / x pasal2 aku kena bukak balik dan peluang aku da habis 1. / hati da mula cm nk mendidih. / xpe2,,sabar lagi../ aku pun terus la mengisi borang dengan kusyuknye..../

lebih kurang 10 minit lepas 2, kedengaran la bunyi2 bising dan riuh di luar CC / ok, xpe...aku teruskan kerja aku tanpa menoleh ke belakang (sbb aku duduk membelakangkn pintu masuk) / bunyi bising semakin rancak dan kuat / rupanye2 adalah 3, 4 org budak sekolah (lebih kurang tingkatan 4) / aku tau dia budak sekolah pun sbb dgr dorang bercerita / masing2 duduk disebelah aku sorang, belakang aku sorang, dan depan aku sorang / ok, xpe lagi /  aku sabar lagi / tapi tahap kebisingan dorang da makin melampau / kalau bercakap nk 1 CC 2 dengar suara dorang / padahal masing2 duduk dekat je KOT / pas2 bukak you tube / dengar lagu kuat2 / bukak video, tgk video kuat2 / senang cerita, dorang ni buat CC ni mcm umah mak bapak dorang la / atau pun CC ni bapak dorang yg punya ! / betul2 xde kesedaran sivik dan hormatkan org lain / hati aku da mula mendidih tahap 180 / rse nk sound pun ada / tapi aku pendamkan je sbb malas nak layan budak yg x berapa ada otak (atau lebih lembut bahasanye, x matang) mcm ni / bab kata org, klu kita melayan perangai org bodoh, dengan kita2 sekali akan jd bodoh / keadaan ni berlanjutan selama sejam / dan kesabaran aku teruji selama sejam / hohohoho / penyabarnye aku, leh tahan sabar selama sejam / lepas budak2 x matang ni keluar, aku rase sangat2 tenang seolah2 mendapat terapi lavendar (bayangkan betapa teruknye mereka membuat bingit di tempat awam) /

aku pun teruskan lagi kerja aku / da siap, aku pun sign in facebook / setelah melihat2, mengintai2 dan membelek2 fb / aku sing out / dan pulang ke rumah / apa yang terjadi di CC td membuatkan aku berfikir / apakah yg ada di dalam kepala otak mereka / sampai tidak tahu rase hormat kepda orang lain / apa yang mereka belajar di sekolah / sampai mereka xtau peraturan hidup bermasyarakat / apa yang ibubapa mereka ajar dan didik / sehingga perkara sebegini pun mereka x ambik kesah / sekali terlintas di fikiran / betapa semakin rosaknye budak2 zaman sekarang / da xtau malu dan x pandai adab menghormati orang lain / kesian melihat mereka2 yg x matang dan berfikiran "kekampungan" / yg seolah2 x penah menikmati hidup yg lebih baik / herm.....anak2 harapan bangsa / apa la nk jadi... /

ops ! mcm panjang je aku tulis / padahal xde pape pun . melalut je banyak / hohoho / ok la, aku stop dulu la / sebelum 2, harap xde yg terasa hati atau terlalu sensitif dgn isu ini / kerana ini hanya lah apa yg berlaku di depan mata aku / dan apa yg aku fikirkan / ^.^

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...