Sunday 25 September 2011

MENCARI KEKUATAN SI ISTIMEWA

esok adalah Isnin | maka bermulalah tugas aku sebagai guru ganti | bila difikirkan terasa sangat la malasnye | duduk kat rumah lagi syok | tapi bila fikirkan semula tentang tanggungjawab | reda la ckit rase hati | walaupun x bape nk reda pun |

Isnin oh isnin | malasnye la | esok xtau nk ajar apa kelas Kemahiran Manipulatif PK4 | budak2 kelas ni terdiri drpd sindrom down, autist dan hyperactive | umur dlm lingkungan 7 dan 8 tahun | eh!! jap2 !! | lupa lak, aku ni cikgu ganti pendidikan khas kat SK Bandar Pusat 1 | huhuhu |

sekali aku pk, aku mcm fedup je nk ajar depa ni | depa ni yg mana masalah, mmg susah nk ajar | tapi, aku xle nk salahkan depa | da itu yg diberi TUHAN utk depa | tapi 2 la...| hermmmm... | utk PK4 ni, da seminggu aku dok ajar meramas pelbagai jenis objek | dan aku suruh depa bezakan mana objek keras dan lembut |  tapi depa masih xle nk beza kan |depa xtau pun, keras 2 mcm mana dan lembut 2 mcm mana | betapa tahap kesabaran aku teruji | kadang2 rase nk nangis pun ada | hohoho | jadi, esok, aku terpaksa menyambung tugasan dan tanggungjawab aku mengajar depa mengenal erti keras dan lembut | nampak mudah kn?? | tapi sangat mencabar | kerana depa kanak2 istimewa |

kalau nk diikutkan rase hati aku yg jujur | sejujurnya aku sayangkan depa | walaupun baru 2 minggu aku dgn depa | tapi aku rase depa ni sangat2 istimewa | depa ni da mengajar aku erti kesabaran yg tinggi | dan erti menghargai apa yg aku ada sekarang | dan secara jujurnya aku selalu merindui gelagat depa semua |

aku x pernah terfikir aku akan bersama2 golongan seperti ini | dan aku x pernah terfikir aku mampu berhadapan dengan golongan ini | tapi sekarang ternyata aku mampu | ini menunjukkan TUHAN tahu tahap kemampuan aku melebihi apa yg aku sendiri tau tentang diri aku |

bila aku teringatkan gelagat anak2 didik @ anak2 buah (memandangkan aku guru kelas PK4) | aku jadi semangat | x sabar nk layan keletah dan gelagat Danish, Fara, Taqiah, Hazim, Riduan, Wani dan Jihah | mereka sangat comel dan aktif |

jadi, aku perlu sediakan diri aku untuk menghadapi hari esok | kuatkan semangat dan hindarkan rase negatif | mampukah?? | akan terjawab pada hari esok | esok adalah isnin | dan isnin adalah untuk memulakan sesuatu yang baru | yeeeayyhh!!  semangat2 | ^.^

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...